Tým Erasmu+ vzpomíná na Španělsko

Evropský projekt Erasmus+ „Happy, Healthy, Wise and Wealthy“

Již třetím rokem probíhá na naší škole projekt zaměřený na ekologii a ochranu životního prostředí. Učitelé společně se žáky prostudovali témata recyklace, zpracování odpadu a plýtvání jídlem – na těchto tématech pak společně s partnerskými školami projektu pracovali v naší hostitelské škole, Španělsku a Dánsku. Nabízíme pár postřehů našich žáků z letošní mobility ve Španělsku.

Tým Erasmus+

ŠPANĚLSKÉ ZVYKY (Kristýna Nedbalová, 9.C)

Španělská kultura je velmi zajímavá. Oni to mají ve Španělsku trochu jinak než my v Česku. Obvykle večeří od 21 do 22 a jdou spát kolem 23 a půlnoci. Snídají okolo 8 až 11 ráno. Vyučování jim začíná nejdříve v 8:30. Škola začíná později než v ČR.

PROGRAM PROJEKTU (Anna Řezníčková, 9.B)

Něco málo o programu v Abaránu (město ve Španělsku)…

První den, co jsme doletěli - což byla sobota - si nás hostitelské rodiny vyzvedly na letišti a měli jsme zbytek dne volna a tak jsme si jeli vybalit, večer jsme se šli všichni podívat po španělském městě Abarán a šli jsme na španělskou pouť!

Druhý den jsme se nasnídali a dali jsme si sraz (naše česká skupinka ze Španěly) a šli jsme si znovu projít celé město a večer jsme šli znovu na poslední den pouti, kde jsme si koupili všichni stejné náramky, pak jsme šli každý domů a nachystali jsme se na pondělí do školy.

Ve škole jsme měli každý den nějaký workshop, v pondělí byl navíc uvítací ceremoniál, kde 4 holky tančili různé tance jako např. flamenco, pak jsme každý představili naši prezentaci o své škole a nakonec jsme si šli znovu projít město a šli jsme se podívat k takovým malým krásným vodopádům.

V úterý jsme byli rozděleni do 2 skupin, první skupinka (my) jsme na počítači dělali ve čtveřicích plakáty o tom, proč jsou stromy důležité a pak jsme se vyměnili s druhou skupinkou, kde jsme si zkoušeli zasazovat stromečky a keříky.

Ve středu jsme měly celodenní výlet do Cartageny který si (myslím) všichni moc užili - tam jsme navštívili Roman Theatre a tak dále…Potom jsme měli rozchod na oběd a mohli jsme si zajít i do obchodů, dokonce jsme pak jeli i na pláž! Moc lidí se nekoupalo protože pro Španělé byla voda už moc studená, ale já jsem si na chvilku do vody vlezla. Večer jsme se vrátili asi 19:30 tak jsme šli zase naše česká skupinka na chvíli do parku a pak každý domů. Byl to super ale vyčerpávající den.

Čtvrtek, to jsme prezentovali ty naše plakáty co jsme v úterý vytvořili + jsme se šli podívat jak pracují starší postižení lidé na zahrádkách, tam jsme si také vyzkoušeli jak se dělá olivový olej. Odpoledne jsme šli (zase naše česká skupinka) na piknik do „hor“ šli jsme asi hodinu nahoru protože tam je takový opuštěný dům jenomže tam jsme byly asi půl hodiny a museli jsme jít zpátky dolů, protože se začalo stmívat, dolů cesta trvala jen něco přes půl hodiny.

Byl pátek a už se nám to krátilo, jeli jsme autobusem znovu do hor, kde jsme potom měli prohlídku jeskyně s Canyonem, vypadalo to nádherně. Pak jsme si každý zkusili nakreslit něco na kámen tak jak v pravěku! No a pak už jsme se vraceli do školy kde jsme měli rozlučkovou obědovou párty, kam každý z rodičů donesl něco na jídlo. Tančilo se tam, zpívalo ale i loučilo, večer jsme měli ještě celý Erasmus sraz v takovém parku a tam už bylo loučení nejhorší, snad skoro všichni plakali ale dost jsme se i nasmáli.

No a v sobotu nás ráno asi v 6 hodin vezli Španělé k učitelkám před hotel, tam to na nás všechny dopadlo, všichni jsme se loučili, i s rodinou, plakali a nikam se nám nechtělo odjet, učitelky nás musely skoro až dotáhnout do auta jak se nám odtamtud nechtělo ale my jsme se domluvili, že příští léto za nimi musíme znovu doletět.

Poznala jsme tam strašně moc nových a úžasných lidí a jsem neskutečně ráda za takovou zkušenost.

Moc nám všichni chybí ):

HOSTITELSKÉ RODINY (Gabriela Blahová, 9.A)

Hostitelské rodiny byly moc milé. Už na letišti v Alicante nás přivítaly s úsměvem a po příjezdu domů jsme se seznámily i s ostatními členy rodiny. První den nám ukázali okolí domu a město. Byli hodně starostliví, takže když jsme něco potřebovaly tak jsme se nemusely bát se na cokoliv zeptat. Každý den nám dávali snídani, oběd i večeři a do školy nebo na výlety nám dávali svačiny. Musely jsme si zvyknout na jejich režim, protože jí později, než my tady doma ale pořád se nás ptali, jestli něco nepotřebujeme, takže se o nás vždycky postarali. V průběhu týdne nás seznámili s širší rodinou. Asi všechny z nás jsme byly na obědě u babiček anebo u jiných členů rodiny. Mě vzali i na rodinnou oslavu, takže jsem měla šanci se seznámit s celou rodinou. Všichni tam byli moc hodní a i ostatní rodiče se zajímali o ostatní děti z Erasmu. Užili jsme si to tam moc a budeme na ně v dobrém vzpomínat a doufat, že se ještě někdy brzy uvidíme.