Slavnostní zakončení projektu Z místa, kde žijeme 2025

Dne 10.12. 2025 u příležitosti Dne Lidských práv proběhla v dějepisné učebně ZŠ UNESCO slavnostní závěrečná prezentace projektu Z místa, kde žijeme 2025.

Projekt začal v březnu letošního roku setkáním přihlášených týmů v Praze. 

Z naší školy se do projektu zapojil tým 5 žáků z 8.C-9.C ( Šimon Macháň, Andrej Dinčić, Vít Lukašík, Ernest Súček a Jakub Jandásek) a během roku se k žákům připojil také Matěj James Bartoš ( dnes už bývalý žák naší školy).

Hlavním úkolem žáků bylo najít a zpracovat příběh pamětníka komunistického bezpráví ve svém regionu.

Žáci si vybrali příběh pradědečka Andreje Dinčiće z 9.C Ferdinanda Charuzy z Ostrožské Nové Vsi.

Na jeho základě jim byl přiřazen příběh kyrgyzského novináře Bolota Temirova, který se zasazuje o dodržování lidských práv ve své zemi.

Oba příběhy žáci propojili v prezentaci právě 10.12.2025.

Součástí aktivit pro zúčastěné žáky byl výukový program - Jak přežít totalitu v Redutě v dubne, vyzkoušení aplikace Za zdí v okolí věznice v Uherském Hradišti také v dubnu, návštěva pamětníků Jany Hrabec ( babičky Andreje a vnučky Ferdinanda Charuzy) a Zdeňka Botka, který se s panem Charuzou znal v květenu. V září následovalo druhé setkání v Praze a pak náročná práce na závěrečné prezentaci.

O června do začátku prosince zpracovával Matěj James Bartoš materiál ( video, fotky) a výsledkem je krásný dokument, který můžete zhlédnout ZDE.

Slavnostní prezentace proběhla 10. prosince v dějepisné učebně za účasti, obou pamětníků, rodičů žáků, kteří se zapojili do projektu, žáků třídy 9.C, vedení školy a lektorů projektu z Prahy.

Emotivní atmosféru krásně doplnil Petr Orechovský z 8.B, který zahrál na trubku naši státní hymnu a píseň Večerka.

Žáci byli oceněni krásnými knihami a osvědčením o účasti v projektu.

Chtěl bych moc poděkovat Andrejovi, Kubovi, Ernestovi, Šimonovi, Vítkovi a Mětějovi za jejich úžasnou a skvělou práci.

Byl to nezapomenutelný zážitek, který se nám všem vryl navždy do paměti. 

Mgr. Petr Kočíř - učitel dějepisu