V říjnu jsme se v hodinách informatiky napříč všemi ročníky druhého stupně zapojili do připomenutí 900. výročí úmrtí kronikáře Kosmy. Každá třída věnovala jednu vyučovací hodinu tomu, jak propojit běžné učivo informatiky s tímto historickým tématem – a výsledky stály za to!
6. třídy – QR kódy o Kosmovi
Šesťáci se při probírání kódování dat naučili generovat QR kódy odkazující na zajímavé informace o Kosmovi. Svůj vlastní kód pak vkládali jako úkol do Google Učebny. Kromě práce s daty si tak vyzkoušeli i praktické využití digitálních nástrojů.
7. třídy – plakát i programování ve Scratchi
Sedmáci vytvořili ve Wordu originální plakát o Kosmovi, kde spojili text, obrázky i grafické prvky. Poté si v programu Scratch naprogramovali animaci, v níž pomocí písmen tvořili slovo Kosmas. Vznikla tak hravá kombinace historie a programování.
8. třídy – svítící roboti
V rámci robotiky se osmáci pustili do týmové výzvy. V prostředí LEGO Spike Prime naprogramovali roboty tak, aby svítili jedno písmeno po dobu deseti sekund. Každá dvojice měla své písmeno a po seřazení robotů vznikl krásný světelný nápis KOSMAS.
9. třídy – Kosmas a umělá inteligence
Deváťáci se vydali moderní cestou – využili umělou inteligenci k vygenerování portrétu Kosmy podle vlastního zadání. Každý si tak vytvořil originální představu o tom, jak mohl kronikář před devíti sty lety vypadat.
Tento projekt ukázal, že i v hodinách informatiky lze kreativně propojit techniku s historií. Žáci si nejen rozšířili digitální dovednosti, ale zároveň se seznámili s významnou osobností našich dějin – kronikářem Kosmou.
Mgr. Petra Vargová