Bližší informace pro zápis do 1. ročníku šk. roku 2021/2022 budou aktualizovány po zaslání instrukcí MŠMT, jakou formou bude zápis probíhat.

Děkujeme za pochopení, vedení školy

 

Vážení rodiče,

v souladu s Opatřením k zápisům do ZŠ pro školní rok 2020/2021 vydaným MŠMT zveřejňujeme organizační pokyny ohledně zápisu do 1. ročníku na naší škole.

Letošní zápis bude vzhledem k současné situaci probíhat bez osobní přítomnosti dětí ve škole a bude obsahovat pouze formální část (tedy dokumentaci).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Postup při žádosti o přijetí:

  1. Stáhnout si ZÁPISNÍ LIST pro školní rok 2020/2021 a ŽÁDOST O PŘIJETÍ DÍTĚTE K ZÁKLADNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ OD ŠKOLNÍHO ROKU 2020/2021. Oba tyto dokumenty náležitě vyplnit. (Jestliže nemáte možnost si dokumenty vytisknout, stavte se pro ně prosíme do kanceláře školy v úředních hodinách.)
  2. Okopírovat rodný list dítěte.
  3. Všechny tři dokumenty z předchozích bodů odevzdat v termínu 1.-30. dubna 2020 do naší školy jedním z následujících způsobů:

       - datovou schránkou
       - e-mailem s elektronickým podpisem (nelze jen poslat prostý e-mail)
       - poštou (doporučený dopis)
       - vhodit do schránky (skrz dveře Hlavní budovy - Komenského nám. 350)
       - osobně doručit do kanceláře školy v úředních hodinách (pouze nelze-li jinak)

O žádostech bude rozhodnuto ve správním řízení a počátkem května o něm budete informování dle registračních čísel prostřednictvím webové stránky školy. Registrační číslo Vám bude sděleno e-mailem nebo telefonem, který uvedete v zápisním listu.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Postup při žádosti o odklad:

  1. Stáhnout si ŽÁDOST O ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY. Dokument náležitě vyplnit. (Jestliže nemáte možnost si dokumenty vytisknout, stavte se pro ně prosíme do kanceláře školy v úředních hodinách.)
  2. Přiložit doporučující posouzení příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře nebo klinického psychologa.
  3. Okopírovat rodný list dítěte.
  4. Všechny čtyři dokumenty z předchozích bodů odevzdat v termínu 1.-30. dubna 2020 do naší školy jedním z následujících způsobů:

       - datovou schránkou
       - e-mailem s elektronickým podpisem (nelze jen poslat prostý e-mail)
       - poštou (doporučený dopis)
       - vhodit do schránky (skrz dveře Hlavní budovy - Komenského nám. 350)
       - osobně doručit do kanceláře školy v úředních hodinách (pouze nelze-li jinak)

Jestliže ještě nemáte k dispozici doporučující posouzení příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře nebo klinického psychologa, zašlete žádost bez těchto dokumentů a dodejte je ihned, jakmile je obdržíte.

Následně bude o těchto žádostech rozhodnuto a počátkem května Vám bude písemně zasláno rozhodnutí.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Po ověření Vámi uvedených údajů bude kopie rodného listu skartována. (Kopie rodného listu slouží pouze k ověření totožnosti účastníka správního řízení.) 

V případě jakýchkoli dotazů prosíme kontaktujte zástupkyni pro 1. stupeň Mgr. Dagmar Janásovou - janasova@zsunesco.cz

 

Děkujeme za spolupráci, přejeme Vám i dětem vše dobré, hlavně hodně zdraví.

Vedení školy

 

Kontaktní údaje:

Datová schránka školy: xfrmtqr

E-mail: zsunesco@zsunesco.cz

Adresa: Základní škola UNESCO, příspěvková organizace, Komenského náměstí 350, 686 62 Uherské Hradiště

Původní informace

Milí rodiče předškoláků,

rádi bychom Vás pozvali k zápisu do prvních tříd pro školní rok 2020/2021. Zápis se bude konat po dva dny, a to ve čtvrtek 2. 4. a v pátek 3. 4. 2020 od 14:00 hod. do 17:00 hod. v budově Hradební č.p. 189 (Měšťanská beseda).

Letos si můžete již v předstihu rezervovat přesný čas, kdy se k zápisu dostavíte. Rezervace je možná telefonicky na čísle 572 432 822 - Mgr. Dagmar Janásová (ZŘ pro 1. st.) nebo 572 432 821 - Mgr. Jan Remeš (ZŘ pro 2. st.).

Přeškolák musí přijít v doprovodu svého rodiče (zákonného zástupce). Ten si vezme svůj občanský průkaz a rodný list dítěte. Veškeré potřebné formuláře obdrží a vypíše v den konání zápisu přímo na místě.

Po celou dobu zápisu bude připravena zodpovědět případné dotazy rodičů také školní speciální pedagožka Mgr. Radka Stojaspalová.

Rádi přivítáme i děti z nespádových obvodů i z okolních obcí, které se dostaví přímo k zápisu. Před podáním žádosti o přijetí doporučujeme se seznámit s naší školou a jejím zaměřením. V případě zájmu o studium kontaktujte vedení školy, po předchozí domluvě je možná návštěva a prohlídka školy.

Chcete-li se již nyní do naší školy podívat v předstihu a poptat se, jak to u nás chodí, obraťte se na paní zástupkyni Janásovou, která Vám ráda vše ukáže a zodpoví.

 

Na všechny naše budoucí žáky se těší celý kolektiv učitelů ZŠ UNESCO

Informace o organizaci a průběhu zápisu do 1. tříd

(informace aktualizovány k 03.02.2020)

§ 36 odst. 4 školského zákona, ve znění účinném od 1. 1. 2017: Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce, a to v době od 1. dubna do 30. dubna kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku.

Povinná školní docházka začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne šestého roku věku, pokud mu není povolen odklad. Dítě, které dosáhne šestého roku věku v době od září do konce června příslušného školního roku, může být přijato k plnění povinné školní docházky již v tomto školním roce, je-li přiměřeně tělesně i duševně vyspělé a požádá-li o to jeho zákonný zástupce. Podmínkou přijetí dítěte narozeného v období od září do konce prosince k plnění povinné školní docházky podle věty druhé je také doporučující vyjádření školského poradenského zařízení, podmínkou přijetí dítěte narozeného od ledna do konce června doporučující vyjádření školského poradenského zařízení a odborného lékaře, která k žádosti přiloží zákonný zástupce.

 

Odklad školní docházky

Není-li dítě tělesně nebo duševně přiměřeně vyspělé a požádá-li o to písemně zákonný zástupce dítěte v době zápisu dítěte k povinné školní docházce podle § 36 odst. 4, odloží ředitel školy začátek povinné školní docházky o jeden školní rok, pokud je žádost doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře nebo klinického psychologa. Tyto dokumenty je potřeba dodat nejpozději 31.08.2020. Vlastní formulář žádosti o odklad povinné školní docházky je možno vyplnit přímo u zápisu. Začátek povinné školní docházky lze odložit nejdéle do zahájení školního roku, v němž dítě dovrší osmý rok věku.

Pokud se dítě nemůže dostavit k zápisu ze zdravotních nebo jiných důvodů, oznámí tuto situaci zákonný zástupce základní škole osobně nebo telefonicky na č. 572 432 825 nebo 572 432 822 a dostaví se s dítětem k zápisu v náhradním termínu.

 

Kritéria pro přijetí žáka/žákyně do naší školy v roce 2020/2021

1) Spádovost dítěte
2) Sourozenec dítěte navštěvuje naši školu
3) Losování – platí pro nespádové děti v případě překročení maximálního počtu přijímaných žáků

V tomto školním roce jsme schopni otevřít maximálně tři první třídy po 30 žácích. Děti ze spádového obvodu jsou přijímány přednostně, ostatní pak až do naplnění kapacity tří tříd dle výše uvedených kritérií.

Rodiče, kteří chtějí, aby jejich dítě nastoupilo do 1. třídy na ZŠ UNESCO a nepatří do jejího spádového obvodu, se dostaví k zápisu přímo na tuto školu. Své rozhodnutí oznámí své spádové škole.

Pro plynulý průběh zápisu doporučujeme rodičům, aby se objednali předem. Již nyní se můžete telefonicky nahlásit zástupcům ředitele na 2. 4. 2020 a 3. 4. 2020 na konkrétní čas (vždy po 30 minutách mezi 14.00 a 17.00 hodinou) na číslech 572 432 822, 572 432 821.

Do spádového obvodu naší školy patří:

Ulice:
Boženy Němcové
Dlouhá
Dvořákova
Františkánská
Havlíčkova
Hradební
Jana Blahoslava
Jana Lucemburského
Jindřicha Pruchy
Jiráskova
Jiřího z Poděbrad
Josefa Stancla
Kollárova
Komenského nám.
Krátká
Leoše Janáčka
Mánesova
Mariánské nám.
Masarykovo nám.
Milíčova
Mlýnská
Na Baště
Na Morávce
Na Splávku
Na Stavidle
Nádražní
Nám. Republiky
Obchodní
Otakarova
Palackého nám.
Politických vězňů
Poštovní
Prostřední
Protzkarova
Průmyslová
Růžová
Sloupského
Sojákova
Stojanova
Svatoplukova
Svatováclavská
Šafaříkova
Šromova
Tř. Maršála Malinovského (pravá strana směrem do Kunovic)
Tyršovo nám.
U Reduty
Velehradská tř.
Vodní
Všehrdova
Výpadová
V Teničkách
Zelný Trh
Žerotínova

 

Průběh zápisu

Zápis bude složen z formální části a motivační části (ta se skládá s rozhovoru a dalších činností dítěte s pedagogem). Je vhodné, aby byl zákonný zástupce přítomen u všech částí zápisu.

Absolvování motivační části není podmínkou přijetí k povinné školní docházce.

 

Formální část

V průběhu formální části zápisu zákonný zástupce dítěte požádá o zápis dítěte k plnění povinné školní docházky, kdy vyplní náležité dokumenty (budou doplněny během února)

Zastupuje-li dítě jiná osoba než jeho zákonný zástupce, je zároveň podstatné, aby doložila své oprávnění dítě zastupovat.

Z podání musí být patrno, kdo je činí, které věci se týká a co se navrhuje. Zástupce účastníka řízení (zákonný zástupce dítěte) je povinen předložit na výzvu oprávněné úřední osoby průkaz totožnosti (§ 36 odst. 5 správního řádu).

Motivační část 

Rozhovor a práce pedagogického pracovníka se zapisovaným dítětem bude trvat přibližně 20 minut. Tato část je zaměřena na motivování dítěte pro školní docházku a orientační posouzení jeho školní připravenosti. Prostřednictvím her a jednoduchých úkolů bude mít možnost přítomný rodič vidět činnost pedagoga s budoucím žákem a následně mu případně budou doporučeny materiály a způsoby práce sloužící k další přípravě dítěte na jeho úspěšné zaškolení.

 

Dále doporučujeme, aby byla škola zákonnými zástupci informována o údajích potřebných pro účely nastavení vhodných podpůrných opatření pro budoucího žáka školy:
  • o znevýhodnění dítěte, uvedeném v § 16 školského zákona, údaje o mimořádném nadání, údaje o podpůrných opatřeních poskytovaných dítěti školou v souladu s § 16 školského zákona, a o závěrech vyšetření uvedených v doporučení školského poradenského zařízení
  • údaji o zdravotní způsobilosti dítěte ke vzdělávání a o zdravotních obtížích, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání

Jak můžete pomoci svým dětem 

  • Věnujte dítěti soustředěnou pozornost – při rozhovoru s ním se nezabývejte jinou činností, dejte mu najevo zájem, trpělivě je vyslechněte, projevujte vstřícnost a přívětivé chování.
  • Vyprávějte dítěti a čtěte mu – televize či video nenahradí lidské slovo a osobní kontakt.
  • Pověřujte dítě drobnými úkoly a domácími pracemi – pěstujte tak jeho samostatnost a zodpovědnost, rozvíjíte i motoriku.
  • Rozvíjejte poznání z oblasti života lidí zvířat i rostlin – vedle obecné informovanosti rozšiřujete i jeho slovní zásobu.
  • Vybírejte vhodné hry a činnosti, sami se do nich zapojte – stavebnice, skládanky, dějové obrázky i práce s drobným výtvarným materiálem rozvíjejí poznání a tvořivost. Vaše účast posiluje citovou zralost dítěte.
  • Upevňujte prostorovou orientaci a pojmy nahoře, dole, vlevo, vpravo, vpřed, za – výrazně to ovlivňuje základy psaní, čtení a počítání.
  • Dbejte na vhodné pohybové aktivity a zdravé stravování – příroda je velká tělocvična, prospěje i vám.
  • Trénujte změny denního režimu související se školní docházkou – ranní vstávání, odbourávání odpoledního spaní, čas pravidelného ukládání k večernímu spánku zmírní každodenní stres pro děti, zákonné zástupce i pedagogy, připravujte dítě na to, co ho čeká nového v době školní docházky.
  • Vytvářejte sociální situace, kdy se dítě učí jednat s jinými lidmi - uplatňovat základní společenská pravidla při jednání s lidmi, vyřizovat drobné vzkazy, nebát se komunikace ve známém prostředí apod.

 

Desatero pro rodiče 

1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se pohybuje bezpečně)
  • svlékne se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne si čepici, rukavice)
  • je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, používá ubrousek)
  • zvládá samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení, uklidí po sobě)
  • zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky)
  • postará se o své věci (udržuje v nich pořádek). 
2. Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • zvládá odloučení od rodičů
  • vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas
  • projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách
  • ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci)
  • je si vědomé zodpovědnosti za své chování
  • dodržuje dohodnutá pravidla. 
3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)
  • mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.
  • mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.)
  • rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí
  • má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
  • přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor, a respektuje jeho pravidla
  • pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo písmenem)
  • používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.)
  • spolupracuje ve skupině. 
4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci
  • je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.)
  • zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)
  • tužku drží správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstím
  • vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)
  • umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary, (popř. písmena)
  • rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)
  • řadí zpravidla prvky zleva doprava
  • používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák). 
5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky
  • složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů
  • rozlišuje zvuky (běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů)
  • rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé)
  • sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově)
  • najde rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily
  • rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky, piktogramy)
  • postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí)
  • reaguje správně na světelné a akustické signály. 
6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet)
  • orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti)
  • porovnává počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků (pozná rozdíl a určí o kolik je jeden větší či menší)
  • rozpozná základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.)
  • rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů
  • třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti)
  • přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá („přemýšlí nahlas“)
  • chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty 
  • rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký). 
7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10-15 min.)
  • „nechá“ se získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit i na ty činnosti, které nejsou pro něj aktuálně zajímavé)
  • záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit
  • pamatuje si říkadla, básničky, písničky
  • přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je
  • postupuje podle pokynů
  • pracuje samostatně. 
8. Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se)
  • navazuje kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se kamarádí
  • nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých
  • je ve hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role)
  • zapojí se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny
  • vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor
  • ve skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány pokyny, je srozuměno se jimi řídit
  • k ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje)
  • je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším). 
9. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení
  • zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografii, návštěva zoologické či botanické zahrady, statku, farmy apod.
  • je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí, slavností, sportovních akcí
  • svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne  
  • zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny
  • zná celou řadu písní, básní a říkadel
  • zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na bubínku)
  • vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí
  • hraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli.
10. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit když je v nouzi apod.)
  • zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např. dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat o rostliny či drobná domácí zvířata)
  • ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat
  • má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady)
  • přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné
  • má poznatky o širším prostředí, např. o naší zemi (města, hory, řeky, jazyk, kultura), o existenci jiných zemí a národů, má nahodilé a útržkovité poznatky o rozmanitosti světa jeho řádu (o světadílech, planetě Zemi, vesmíru)
  • chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná nebezpečí (odhadne nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí světelné signalizaci)
  • zná faktory poškozující zdraví (kouření)
  • uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí